Foto: Christian Hjortland

Sola er kjent for å styrke immunforsvaret, være til god hjelp mot depresjon, gi økt velvære, samt å styrke skjellettet. I vinterhalvåret kan det være vanskelig å få tilstrekkelig med sol i Norge. En god kilde til D-vitamin, er én av solas mange fordeler. På sommeren skal 10-30 minutter med sol per dag være nok for at kroppen skal klare å produsere tilstrekkelig med D-vitamin.

D-vitamin – viktig for immunforsvaret

D-vitamin synes å spille en viktig rolle i å bekjempe og forebygge sykdommer, blant annet kreft, diabetes og Multippel Sclerose, ifølge noen studier. En dansk studie viser at D-vitamin er nødvendig for at immunforsvaret skal fungere. Videre sier de at T-cellenes (en del av immunforsvaret) er like avhenige av D-vitamin for å fungere, som en bil er avhengig av et bilbatteri for å starte. Dersom man i vinterhalvåret er usikker på om man får tilstrekkelig med D-vitamin kan det derfor være lurt å ta tilskudd.

Hva med Solarium, spør noen?

Solarium kan være farligere enn antatt

En ny studie publisert in Journal of Investigative Dermatology tyder på soling i solarium kan være farligere enn antatt. Hovedtypen av UV-stråler som er brukt i solarium – UVA1 kan nå et dypere lag av huden som er mest sårbar for kreftfremkallende endringer, forårsaket av UV stråler.

«Soling innendørs er som røyking for huden» sier Dr Doris Day, hudlege på Lenox Hill sykehus i New Your City. Videre mener hun at solarium er det værste man kan gjøre i forhold til hudkreft og for tidlig aldring.

Det virker være uenighet om hvorvidt man kan få D-vitamin fra solarium. Den nye studien viser dog, som mange andre studier, faren ved å sole i solarium.

Referanser:

http://adventisthealth.staywellsolutionsonline.com/Library/News/Headlines/6,657598

http://nhi.no/livsstil-og-helse/vitamin-d-tar-vare-pa-immunforsvaret-34571.html

http://www.msrc.co.uk/index.cfm/fuseaction/show/pageid/1334

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/vitamin-d/

Tagged with →  
Share →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.