Foto: graur codrin

Et aktivt liv er bra, men kroppen din trenger også hvile for å kunne funger optimalt. Da snakker vi om å få nok søvn og å stresse ned i hverdagen.

Søvn er svært viktig for å fornye din mentale og fysiske helse hver dag. Alle som har opplevd en natt med dårlig søvn, vet hvordan det påvirker humør, konsentrasjon og yteevne neste dag. Mens langvarige søvnproblemer kan utløse psykiske lidelser, og da særlig depressive reaksjoner.

Søvnbehovet varierer med person og alder, men hvis du føler deg opplagt og at du står opp lett, så har du sannsynligvis fått nok søvn. Tenåringer har behov for ca 9-10timer søvn, og voksne 7,5-8 timer. I tillegg anbefaler vi å ha en fast dag i uken hvor du kan hvile fra det hverdagslige. Og tenk: alt dette er gratis og noe alle kan gjøre!

Stress kan medføre en rekke fysiske og mentale plager, og vil på sikt også være en risiko for hjertesykdom og høyt blodtrykk.

Fordeler

  • Styrker immunforsvaret
  • Senker stress
  • Bedre mental helse
  • Mindre risiko for depresjon
  • Bedre konsentrasjon og innlæringsevne
  • Mindre irritabel
  • Mer overskudd og energi

    Foto: nuttakit

Tips

  • Ta små pauser i løpet av arbeidsdagen, så orker du mer
  • Sov 8 timer per natt
  • Spis ikke senere enn 4t før leggetid
  • Unngå alkohol, nikotin og kaffe
  • Viktig å ha en hviledag i uken
  • God søvnhygiene
  • Bønn

Løsninger på stress:

  • Sundt kosthold
  • Mosjon
  • Søvn forfrisker kropp og sinn
  • Ta kontroll over livet
  • Forutse forandringer
  • ”Ta det med et smil”
  • Snakk om tingene
  • Lær deg å slappe av (puste dypt, gled deg over stillheten i naturen, reflekter, be)
  • Ta tid til hobby, interesser
  • Vær glad (snakk positivt til deg selv)
  • Vær med venner som kan gi deg støtte.
  • Avslappende musikk
Share →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.