Dette er en helsenøkkel som kan gi deg både spenning, moro og glede! Regelmessig fysisk aktivitet har også utrolig mange helsefordeler og kan faktisk i seg selv gi deg noen ekstra år å leve.  En vitenskapelig dansk studie viser at en fysisk aktiv person i gjennomsnitt lever hele 5år lenger enn en inaktiv. Med fysisk aktivitet vil du også få nyte et liv med velvære og overskudd. Bruk fantasien og finn det du liker å gjøre. Ta også med en venn!

Fordeler

  • Styrker hjerte, bein og muskler

  • Hjelper immunforsvaret
  • Senker høyt blodtrykk
  • Redusert risiko for hjerte-karsykdommer og beinskjørhet
  • Gir energi og overskudd
  • Reduserer stress, angst og depresjon
  • Bedrer konsentrasjon og søvn
  • Gir deg økt selvfølelse og velvære
  • Økt produksjon av endorfiner, som medfører velvære
  • Bedret evne å transportere oksygen i blodet
  • Bedret balanse, lungekapasitet og funksjonsdyktighet
  • Mulig redusert risiko for Alzheimers demens
  • Bedrer blodsirkulasjonen

Tips

  • Vær fysisk aktiv minst 30min hver dag
  • Sett av tid
  • Det er hyggeligere, og det motiverer mer å trene sammen med andre
  • Gjør noe du liker (fotball, svømming, jogging, sykling, ski osv)
  • Ta trapp i stedet for heis
  • La bilen stå hvis du kan
  • Varier aktivitetene som inkluderer kroppens store muskelgrupper
  • NB! Mange utrente starter for hardt og gir opp. Start heller i det små og øk gradvis
  • Er du eldre og ikke har trent på lenge – snakk med legen din først.

Visste du at…

  • Ifølge Norsk Helseinformatikk er fysisk inaktivitet like farlig som røyking, høyt kolesterol og høyt blodtrykk
  • Fysisk aktivitet kan gi deg flere ekstra år å leve

Til ettertanke

Du blir aldri for gammel for å trene, men treningen må tilpasses den enkelte.

Se på belønningen du kan få ved å trene – og tenk hvor gøy du kan ha det! Blir du med?

Share →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.