Vann er den beste tørstedrikken! Kroppen din består for det meste av vann. I løpet av dagen mister du væske kontinuerlig – enten det er ved svette, vannlating, avføring, eller fordamping gjennom lungene. Ved fysisk aktivitet så mister du særlig mye væske, og da er det lurt å fylle på med ekstra vann.

For at kroppen din skal fungere optimalt og unngå å bli utørret, er det derfor viktig at du fyller på væsken du mister. Vi anbefaler ikke kaffe da det blant annet virker vanndrivende og kan gjøre deg avhengig. Brus inneholder mye sukker eller kunstige søtningsmidler, så det beste for kroppen din vil være å drikke rent og friskt vann. Noe forskning viser at å drikke mer enn 5glass vann om dagen kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer – den samme effekten får du ikke av annen drikke.

Fordeler

  • Reduserer risikoen for hjerte-karsykdom (eks. hjerteinfarkt)
  • Regulerer kroppstemperaturen
  • Blir ikke uttørret
  • Reduserer risikoen for nyrestein
  • Reduserer risikoen for urinveisinfeksjon hos kvinner, ved rikelig inntak

Tips

  • Drikk to liter (ca 8glass) vann hver dag
  • Start dagen med et glass vann
  • Ha gjerne med deg en vannflaske
  • Unngå kaffe
  • Drikk mindre brus

Visste du at…

  • ”Ca 60 % av kroppen består av vann”
  • FN: På verdensbasis dør det hvert år flere av urent vann enn all form for vold, krig inkludert

Til Ettertanke

«Water is the lifeblood of our bodies, our economy, our nation and our well-being» – Stephen Johnson

Tenk hvor heldige vi er som har rent og godt drikkevann i springen. Husk på at det er veldig mange i verden som ikke har tilgang til rent vann.

Share →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.